Mit ehetek Candida-diéta alatt? Konkrétan.

Candida-diéta élelmiszerMindegy is hogyan, de belekeveredtem a Candida-diétába. Nagyjából tudtam, miről van szó, így ez hirtelen nem jelentett semmi különöset. Na már most, ez a diéta a mindennapokban kifejezetten kegyetlen tud lenni, mert két fő dolgot nem lehet enni, cukrot és fehér lisztet. Ez szinte mindenben ott van, így nagyon lecsökken a potenciális ételek, élelmiszeripari produktumok száma. A blog olvasói nagy valószínűséggel érdektelenek addig a témával kapcsolatban, amíg nem szembesülnek a problémával, ami miatt erre a diétára kényszerülnek. Én azt mondom, hogy nem ez a lényeg. Hanem az, hogy érdemes belekóstolni, milyen egy egészséges, egészségesebb életmód, mert ez bármilyen diétától függetlenül is egy olyan életmódváltás, amire valószínűleg a legtöbbünknek amúgy szüksége lenne. Nem beszélve arról, hogy aki fogyni akar, az keresve sem fog jobb megoldást találni.

Ebben a bejegyzésben kísérletet teszek arra, hogy összefoglaljam, milyen konkrét ételeket érdemes keresni, főzni otthon, milyen élelmiszereket vegyünk, egyáltalán hol? Szóval egyfajta Candida nyomókötés lehet ez a bajra.

Egyébként a súlyom elkezdett zuhanni, amennyiben 5-6 kiló mínuszt annak nevezhetünk. Jöhetnék azzal, hogy milyen jól érzem magam a bőrömben, de nem, nem szeretek súlyvesztett lenni, azonban fontos, hogy észrevegyük, mennyire nem lesz leterhelt az ember gyomra, ami azért egy elég jó alap ahhoz, hogy számos betegséget elkerüljünk.

Na szóval Candida-diétáról sokat olvasni, a lényeg itt elolvasható. A főbb irány:

Kerülendő élelmiszerek:

  • cukor, méz és a velük készült ételek és italok
  • finom lisztek
  • ecettartalmú élelmiszerek
  • erjesztett élelmiszerek
  • banán, szőlő, citrusfélék, valamint befőttek, lekvárok, aszalt gyümölcsök (a mazsola is)

A liszt gyakorlatilag mindenben ott van, még az élesztő nélküli, teljes kiőrlésű kenyérben lévő kovászban is van valamennyi. Szóval nem fog tökéletesen menni a diéta, de egy erős 80-90%-ot kis odafigyeléssel el lehet érni.

Az internet amúgy jól elmondja, mit lehet és mit nem lehet enni, de semmi konkrétum nincs arra vonatkozóan, hogy mindez a hétköznapokba, hogyan ültethető át. Mert oké, ne együnk fehér kenyeret, de még a teljes kiőrlésű kenyér sem jó, és itt jön a kérdés, hogy hol kapható egyáltalán teljes kiőrlésű, élesztő nélküli kenyér?

Haladjunk sorban.

Élelmiszerek:

Kenyér: néhány helyen biztosan kapható az élesztő nélküli, teljes kiőrlésű kenyér. A Marmorstein pékségnek van kétféle ilyen kenyere is, én a Deli üzletben szereztem be őket. Aztán az egyre inkább lecsúszó pékség, a Brunch-ban is kapható legalább háromféle. A Lipótinak is van élesztő nélküli – de tisztázatlan, hogy teljes kiőrlésű-e – kenyere. A hirtelen felkapaszkodott Lipótiról mondjuk el, hogy annyira figyel a vásárlóira, hogy az emailes megkeresésre azóta is válaszolnak. Aztán előre csomagolt megoldásokat CBA prímában és a Múzeum körúton lévő bio boltban (BioABC) lehet találni. A Brunch volt a legjobb, de a Marmorstein is feledteti, hogy miért is eszem ilyen kenyeret egyáltalán.

Lipoti_kenyer_teljes_kiorlesu_eleszto_nelkuliCukor: a nyírfacukor előtt jól meg lehetett lőve mindenki, hogy hogyan édesítsen. Persze édesítőt lehet használni (a kérdés csendben azért felmerül, hogy vajon melyik az egészségesebb a finomított (kristály)cukor vagy az idegméregként elhíresült aszpartam vagy egyéb édesítők), de ne tegyük, inkább vegyünk nyírfacukrot. Van egy kis utóíze, néha meg is hajt, de legyen a belső zsebünkben is mindig (már lehet utazó kiszerelést is kapni, kis tasakokban), jól fog jönni. Akkor még nem tudtam, de nagy találmány a Peppersmith cukorka és rágó, ami szintén természetes cukorral készül. Itthon is lehet elvétve találni, de Londonban járva szinte bárhol ott lesz.

Tészta: nem könnyű találni, de Intersparokban már van teljes kiőrlésű barilla tészta család, gondolom reagálva az egyre nagyobb igényre. A spagetti mellett fusili is van. Azt még fontos kiemelni, hogy a dm-ben van talán a legszélesebb teljes kiőrlésű tészta kínálat, sőt még nem is annyira drágák.

Édesség, ropogtatnivaló, valami: itt válik szinte minden lehetetlenné. Első zavarunkban nem is tudunk mihez nyúlni, mert igazából semmi sincs. Aztán belemegyünk a témába, megkóstolunk olyan dolgokat mint mandulás fitt kifli, továbbmegyünk, hisz mindennek van határa. Aztán ráakadunk olyan gyöngyszemekre mint a BioABC egyik kulcsbeszállítója, nevezett Ballagó Attila, akinek a pitéje szinte olyan jó mint az “eredeti”, teljesen “steril”, csak teljes kiőrlésű liszttel készül és olyan gyümölcsökkel (áfonya-alma, mákos-alma), amit azért lehet enni. Innen is üdvözöljük. Néha sós csipszet azért nyomtam (figyeljünk rá, hogy krumpliból készüljön), illetve a natúr joghurtba raktam egy kis erdőmestert, nyírfacukrot, és bio feketeribizli lekvárt, ami cukor nélkül elég savankás. Így jön össze egy ízletes gyümölcsjoghurt. Nemrég a dm-ben találtam teljes kiőrlésű lisztből készült ropit is, nagyjából pont olyan az íze mint a stciklettinek. Hoppá, a török makukát majdnem elfelejtettem, azt is sokat ettem.

bioabc ballagó attila piteAmire egyáltalán nem vagyok büszke, és nem teljesen értem, más miért nem csinál ilyet. Ez van, egyébként ráadásul jó is:

norbi update túró rudiPizza: csak a Pizza Eatalianoban van teljes kiőrlésű pizzaalap. Egy jó margherita életmentő lesz néha.

Tea: herbária teák. Ami nem az én asztalom sajnos, bár a lista nem tiltja, vagy csak nem akartam meglátni a fekete teát, így azért nem mondtam le a kedvenc earl grey-eimről, de azért napi egy zöld tea (jellemzően jázminos) vagy egy jó menta tea is bekerült az étrendembe. A teát nyírfacukorral ízesíthetjük, kis citrommal tehetjük még ízletesebbé.

menta tea teakItal: mármint nem az az ital, mert szeszt nem lehet fogyasztani. Próbáltam kiskaput találni, de nincs. Szóval csak (mentes) ásványvíz jöhetne szóba, ha nem kaptam volna otthonról nyírfacukorral készült házi szörpöt. Itt válik a szörp igazán drágává. Egyébként nem adok sok évet, de meg fognak jelenni az egészségesebb “kólák”, mert fel fog értékelődni az egészség, és az emberek így legalább azt hiszik, hogy egészségeset fognak inni, ha már rendes cukorból készül, ahogy a Cola light is persze sokak szemében felmentés a bűn alól. Argentínában már meg is jelent a sztíviával készült cola.

Egyebek: na igen ez a kategória a legnehezebb, mi a francot lehet még enni. A BioABC-ben örültem, hogy lehet venni szárított almát. Aztán megnéztem, hogy a citromsav, amivel tartósítanak, az cukornádból készül. Minden paradicsomkonzervben is citromsav van (kivéve a dm-eset), szóval egy sima paradicsomos tészta is kihívássá tud válni. Vettem linzert is, bűn rossz volt. A homoktövis szörp szódával éppen hogy elmegy, viszont a mandulás édes teasütemény, pedig egészen vállalható.

Ételek:

Nem is tudom hol kezdjem, van számos étel, ami megfelel az “előírásnak”, sokkal több, ami kapcsán azért kicsit okoskodnunk kell, hogy milyen változtatásokat eszközöljünk, hogy működjön a diétának megfelelően a dolog. Kezdjük mindjárt a sort a húslevessel, ami bármilyen betegség esetén csak jó lehet. Vigyázzunk arra, hogy a tészta megfelelő legyen, a gesztenye lisztből készült valami nem ehetetlen, azt érdemes kipróbálni.

Saláta: készüljünk fel, hogy mindenhez salátát fogunk enni. Télen nehezebb, de szerencsére azért már találni sok jó minőségű zöldséget. Mivel feta sajtot lehet enni, így a görög jellegű saláta gyakori vacsoravendég volt nálam.

görög saláta Tészta: egy darabig volt házi paradicsomlevem, amibe paradicsomon kívül semmi más nem került. Ebből készítettem tonhalas tésztát, paradicsomos tésztát parajjal, sima paradicsomos tésztát, tésztát tenger gyümölcseivel, azt hiszem más variáció nem jutott eszembe. Szigorúan mozzarella sajttal szórva, kb. a feta mellett az a másik sajt, amit ehetünk. De ez persze nem baj, imádjuk a mozzarellát. Apró update, hogy a Vapianoban is van kétféle (fusili és spagetti) telkes kiőrlésű tészta.

tonhalas spagettiRizottó: még soha nem csináltam rizottót. Egyből barna rizzsel kezdtem, aminek még több időre van szüksége, ha nem tévedek, mint a hagyományos rizsnek. Nagyon egyszerű étel, itt elolvasható, hogy készül egy ilyen. Rajtunk múlik mivel egészítjük ki, én tenger gyümölcseivel főztem.

Oldalas: oldalas fokhagymával, joghurtos tésztasalátával. Kb. a neve a recept is egyben.

oldalas joghurtos tésztasalátávalHal: ezt viszonylag sűrűn és sokfélét (főleg folyóvízben élőt) lehet fogyasztani. Ha eddig nem próbáltuk ki, vegyünk egy jó pisztrángot, esetleg süllőt vagy menjünk biztosra a lazaccal.

lazac zöldfűszerekkelPörkölt: itt sokan meglepődhetnek. A pörköltnek egyedül a nokedli része necces. Azt teljes kiőrlésű lisztből kell készíteni. Tejfölt elvileg lehet enni, de ha mégsem, akkor anélkül is jó, főleg amikor már egy hete csak salátán él az ember.

pörkölt

Medvehagymás kőrözött: itt a blogon már teszteltünk két különböző kőrözöttet. Medvehagymának most épp már szezonja is kezd lenni, így most azzal készítettem.

medvehagymás kőrözöttPalacsinta, gofri: nem is annyira vészesen rossz teljes kiőrlésű lisztből. Mindkettő tölteléke valamilyen cukor nélküli lekvár (áfonya, feketeribizli), nyírfacukros fahéj vagy citromos túrótöltelék lehet.

gofriMelegszendvics: egy jó melegszendvics sokszor a tökéletes vacsora volt. A tömény teljes kiőrlésű kenyeret rukkolával, mozzarellával, tejföllel oldottam fel.

melegszendvics

 

Én ezeket fogyasztottam eddig egy kicsivel több mint egy hónap alatt. A téma egyébként nem új a blogon, az egyik legnépszerűbb bejegyzésünk, a teljes kiőrlésű, élesztő nélküli kenyér készítése is egy fontos pillére lehet a Candida-diétázóknak. És a fentiek mellett mindenképpen azt tanácsoljuk, akinek persze van hozzá kedve és ideje, hogy maga készítse el, amit lehetséges (érdemes megnézni a kakaós csiga vagy éppen a pogácsa receptünket), mert az lesz a legfrissebb, de akár a legjobb is a sok meglévő termékhez képest.

Bízom benne, hogy a bejegyzés iránytűként segíti majd a hasonló helyzetben lévőket, vagy azokat, akik csak egy kicsit egészségesebben szeretnének étkezni. Ha valakinél lenne még tapasztalat, ötlet, beszerzési hely, bármi, ne legyen rest kommentben megosztani.

 

Tags: ,